Allemaal beestjes!

Op 24 februari verzorgde gastdocente Ineke Hond de les bij de KNV EHBO afdeling Uithoorn. Met als onderwerp ‘Gevaarlijke beestjes en beesten in de EHBO’, passeerden verschillende steken, beten en verwondingen de revue. In een wandeling langs diverse omgevingen zoals op de boerderij, water & zee en heide & bos werden verschillende dieren aangehaald.  Om een aantal te noemen: paarden, honden, ganzen, kwallen, slangen en diverse insecten. In een interessante en interactieve les werden alle aanwezigen heel wat wijzer over de mogelijke gevaren van de fauna in Nederland.

Er was ook speciale aandacht voor zoönose, dit is een verzamelnaam van verschillende infectieziekten die van dier naar mens kunnen overgaan. Voorbeelden hiervan zijn Q-koorts, Rabiës en natuurlijk de ziekte van Lyme. Wist je dat jaarlijks maar liefst 1.500.000 mensen een tekenbeet oplopen in Nederland? En dat er 25.000 nieuwe gevallen van de ziekte van Lyme per jaar bijkomen? En niet te verwaarlozen aantal dus! Deze lezing bracht verhalen los van mensen die zelf of in hun nabije omgeving ervaren hebben hoe groot de impact kan zijn van een verwonding cq ziekte door toedracht van een dier of insect. De vereniging wil Ineke nogmaals bedanken voor haar verhelderende presentatie!